Armáda poptává vojenské terénní sanitky

 26. 02. 2021      kategorie: Armáda ČR

Předmětem nedávno vypsaného výběrového řízení je dodávka 2 kusů nových terénních sanitek, které musí plnit řadu kritérií. Místo předání vozů je Centrum zdravotnického materiálu (CZdrM) v Bystřici pod Hostýnem a místem provádění zkrácených vojenských zkoušek, kde budou parametry, požadované vlastnosti a vybavení ověřeny, je Vojenský útvar 8280 Prostějov.

sanita_TITFoto: Vojenská sanitka na podvozku Iveco MUV od společnosti Variel. První 4 kusy (z celkově 19 objednaných) těchto vojenských sanitek Armáda ČR převzala loni v srpnu. (ilustrační foto) | Variel / CC BY-NC-ND

Centrum zdravotnického materiálu je zařízením, které zabezpečuje všechny aktivity zdravotnické služby AČR po stránce materiální a technické. CZdrM zásobuje zdravotnickým materiálem jednotky pozemních, vzdušných sil a další útvary a zařízení AČR, tedy i centra zdravotních služeb. Rozhodujícím způsobem se podílí na vybavení a zásobování všech zahraničních misí zdravotnickým materiálem. Od počátků své činnosti se Centrum zdravotnického materiálu podílí i na vývoji, výrobě a distribuci nových souprav zdravotnického materiálu a techniky. V posledních letech například garantovala vývoj a výrobu speciálních kontejnerových pracovišť pro polní nemocnice. Tato pracoviště byla po návratu z misí nebo cvičení u centra opravována. Jde tedy o zařízení, které má potřebné zkušenosti.

V rámci výběrového řízení na nové terénní sanitky se požaduje silniční motorové vozidlo o maximální hmotnosti 3 500 kg, kategorie M1 nebo M1G s kabinou a skříňovou nástavbou nebo uzavřenou skříňovou karosérií se speciální sanitní nástavbou. Vozidla musejí umožňovat  řízení s řidičským oprávněním sk. B a užitečná hmotnost vozidla musí zajišťovat přepravu min 4 osob (mimo řidiče). Sanitní vozidlo musí mít pohon 4x4 se zvýšenou světlou výškou, vozidlo pro přepravu pacientů dle vyhlášky č. 296/2012 Sb. Vozidla musí splňovat požadavky na jejich vybavení podle technické normy ČSN EN1789+A2. Záruka je požadována běžná, tedy 24 měsíců anebo 100 000 najetých km. Dále se požaduje záruka minimálně 72 měsíců na prorezavění karosérie vozidla. 

Podstatný je samozřejmě také motor. V tomto případě je požadován motor spalující naftu, s přímým vstřikem paliva. Výkon motoru minimálně 125 kW, s tolerancí -4%, pokud bude mít točivý moment vyšší nebo roven 400Nm, který je k dispozici v rozsahu otáček min. 500 ot. / min., půjde tedy o poměrně svižný, silný motor. Počítá se také s externím nabíjením a předehřevem na 230V. Součástí požadavku je již výše zmíněný pohon 4x4 a to s automatickou nebo mechanickou převodovkou + redukční převodovkou, nebo zkráceným stálým převodem, který je určen pro zvýšenou stoupavost vozidla v terénu a také elektronická nebo mechanická uzávěra diferenciálu na poháněné nápravě. Minimální světlá výška sanitky musí být 180 mm, přičemž minimální rozvor náprav je požadován 3300 mm. Sanitní vozy musí být klimatizovány, včetně prostoru kabiny řidiče.

Požadavků na výbavu sanitních vozidel je celá řada, podívejme se tedy alespoň na požadavky s ohledem na převoz pacientů. Vojáci požadují plně polohovatelná nosítka s odnímatelným podvozkem, minimální nosnost 250 kg, homologace dle ČSN EN 1789+A2, možnost polohování pacienta, změny výšky podvozku s aretací min. tři polohy a bočního pojezdu, profilová matrace s integrovaným systémem pro dospělé, čtyřmi bodovými samonavíjecími pásy, dále sklopné sedadlo lékaře/zdravotníka (1 kus) s integrovaným tříbodovým pásem za dělící přepážkou umístěné zády ke směru jízdy před lůžkem. Na pracovním místě/sklopné sedačce sedícího lékaře/zdravotníka musí být zajištěny ergonomické požadavky na velikost volného pohybového prostoru pro dolní končetiny podle § 49 nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů (nejmenší hloubka 500 mm), a minimální volná vzdálenost od opěradla ve výšce roviny sedáku (tj. prostor pro kolena) 640 mm, sklopné sedadlo na pravé straně vedle nosítek s integrovaným tříbodovým pásem a s možností otáčení o 180 stupňů s polohovatelnou loketní a zádovou opěrkou.

Vše výše uvedené potvrzuje, že se poptávají moderní sanitní vozidla, která plní veškeré současné požadavky na komfortní převoz pacientů při dodržení přísných legislativních podmínek.

Armáda již v nedávné minulosti (2019) nakoupila nové vojenské sanitky jako náhradu za zastaralé Land Rovery Defender 130 ZOP. Ministerstvo obrany ČR tehdy uzavřelo smlouvu se společností Variel ze Zruče nad Sázavou na dodávku 19 kusů vojenských sanitek, resp. lehkých zdravotnických terénních odsunových prostředků (LZTOP) na podvozku lehkého terénního vozidla Iveco MUV (Military Utility Vehicle). Cena zakázky byla 246,8 milionu Kč. První 4 kusy výše zmíněných vojenských sanitek Armáda ČR převzala loni v srpnu.

 Autor: Martin Šiška